Monday, May 18, 2009

Temubual Sempena Hari Guru



Suatu hari, Dr R telah menemubual tiga orang bangsat yang tidak diketahui asal usulnya di tepi jalan raya;


Dr R : Assalamualaikum bangsat sekalian.

Bangsat 1 : Celaka panggil orang bangsat, tak lama lah hidup mamat ni.... aku terajang baru tau.

Bangsat 2 : Wasallam.. cantik betul bahasa ko ye.
Bangsat 3 : Wassalam.. :-) kenapa ye

Dr R : hehehe.... Aku nak tanya koranglah berkaitan guru ni.. apa ko pikir tentang keja guru nie?

Bangsat 1 : celaka ko nie! cikgu kerja gaji murah bukan macam doktor atau peguam.. guru sekarang nie sikit-sikit nyeksa pelajar.. memang padanlah kena saman.. ajar sikit guru nie langit tinggi ke rendah..

Bangsat 2 : Guru ke? bagus ler kejanya.. didik budak2.. banyak pengalaman saya budak2 dulu dengan org bergelar guru nie..

Bangsat 3 : Guru kerja yang mulia... saya menyanjungi org yang bergelar guru nie..

Dr R : ok.. apa pengalaman menarik korang dengan guru sewaktu sekolah dulu?

Bangsat 1 : pengalaman menarik banyak.. paling best waktu aku ditangkap merokok kat sekolah.. cikgu panggil mak bapak aku datang sekolah... bapak aku punya la backing aku tak terlibat.. bapak aku maki hamun guru tu... hehehe.. pada muka ambik tahu sangat hal org.. aku tengok cikgu celaka tu merah mukanya kena marah ngan bapak aku ... haha padan muka..

Bangsat 2 : pengalaman menarik banyak.. salah satu dulu saya pernah dipukul oleh cikgu sebab tak wat keje umah ... saya geram balik bagitau bapak kat umah.. apa lagi bapak marah saya pulak.. dapat lagi pukulan penyapu kat rumah... hehehe.. lawak lah..

Bangsat 3 : saya paling ingat dengan kata-kata guru saya dulu ... belajar betul2 dan jadi orang yang baik.. saya ikut cakap cikgu saya dulu.. saya memang tiada masalah disiplin dulu.. ok je..

Dr R : so, apa kata-kata guru yang paling anda ingat waktu dulu?

Bangsat 1 : banyak.. ada pulak cikgu kata malas sebab takwat keja umah.. aku wat derk je lah.. kadang2 aku lawan jer ckp mereka... apanya tidak.. nak wat apa pun salah.. tension aku!!! time aku geram aku pancitkan saje tayar keta mereka hahahaa...... seronok aku ngan member tengok cikgu berlagak tu pening kepala tayar keta pancit hahaha....
Bangsat 2 : kata-kata paling best dari cikgu dulu... belajar betul-betul.. siapa lagi nak ubah diri kita kalu bukan diri sendiri.. saya nakal lah jugak sikit2 dulu.. tapi saya memang belajar betul2 nak ubah diri saya.. saya menerima cabaran guru.. kadang2 bagi saya, kalau cikgu tak merotan saya dulu.. saya mungkin tak jadi pandai dan belajar betul2... he.. bagus cikgu nie..

Bangsat 3 : Kata-kata guru yang paling saya ingat adalah.. ilmu mestilah dituntut sampai mati.. ilmu tak pernah habis.. cetek lagi manusia nie ilmunya walau seorang doktor.. ilmu ibarat lautan yang tak pernah habis... saya suka mendengarnya.....

Dr R : yeke!!! oklah bangsat2 sekalian... sebelum aku nak belah nie.. apa keje korang sekarang nie?

Bangsat 1 : hehehe... aku wak keje macam2.. kadang ada duit kadang2 sengket gak hehehe..

Bangsat 2 : saya ke? mmmm.. saya sebenarnya pengurus ladang kelapa sawit dekat Sabah.. :-)
biasa2 je ... kamu tiada keja boleh jumpa saya.. insyallah kalu boleh bantu saya bantu..

Bangsat 3 : saya seorang ustaz dekat pusat Tahfiz... :-) boleh jumpa saya dekat surau selalu kalau nak berbual lagi..

Dr R terkedu, seterusnya berlari dengan laju balik ke umah... dalam hati Dr R, alamak!! aku cakap kurang ajar ngan orang kaya dan ustaz.. ingatkan mamat2 tak guna tadi..

No comments:

Post a Comment